fredag 7 oktober 2011

Lite fågeltips och det senaste om Kattugglan.

Idag tänkte jag presentera lite tips om matning och fågelholksuppsättning. Det är ju tråkigt att behöva fylla på mataren varje dag så att skaffa sig en matare som rymmer mycket är ibland nödvändigt. Jag har gjort en stor matare av en stump avloppsrör som blivit över, och den behöver bara fyllas på nån gång per vecka beroende på hur mycket fågel det är. Det går i ca 20 liter fågelfrö i den, och fröna matas bara ut på ett ställe så det blir inte så mycket spill heller. Jag gjorde ett litet tak över utmatningen också, för att skydda lite mot regn och snö. När den ska fyllas på så är det bara att öppna taket på plats och hälla i frön.



Fågelholkar är ju tacksamt att sätta upp också, men man kanske inte vill spika i sina fruktträd så här kommer en lösning på det. Man fäster en tvärslå på baksidan av holken och kan då bara hänga upp holken mellan lämpliga grenar. Sätter man upp holken på en husvägg så borrar man 2 hål i tvärslån och slår i 2 spikar i väggen, så är det bara att hänga upp den. Denna uppsättning underlättar också betydligt när man ska tömma holken på gamla bon, det är bara  att lyfta ner holken och utföra det på marken. Så slipper man stå uppe på en stege och krafsa ur materialet med tillhörande ohyra som man alltid får på sig. Jag brukar ta holken till min eldningstunna och tömma den direkt i tunnan, sedan är det bara att elda upp ohyran och boresterna.


Kattugglan blev frisläppt inatt när jag kom hem från jobbet, och den var borta idag på morgonen så det gick nog bra för den. Jag bara öppnade dörren till uthuset så den kunde flyga ut själv när den var redo. Jag stod en stund utanför och väntade, men den kom inte ut då så den fick göra det i sin egna takt istället.

1 kommentar:

  1. Bra tips, våra holkar är så gamla och en av dem ramlade ner häromdagen, så nu är det dags för nya. Trevlig helg :)

    SvaraRadera