tisdag 14 augusti 2012

Fångade vi några kräftor. ...... Did we caugt any crayfish.

Det var inga stora mängder kräftor som blev fångade av oss i helgen, och en anledning är nog att de har ömsat skal ganska nyligen. Då de byter skalet så är de alldeles lösa i det nya skalet och då ligger de kvar i sina gömställen tills det har hårdnat. När man kokar ganska nyömsade kräftor så blir den röda färgen väldigt ljus i skalet, och det blev det den här gången. Men vi fick ihop några kilo, och det var kul att träffa familjen för en kväll i kräftans tecken.

 Buren är betad och klar för iläggning.

 Min bror med en del av sin familj på väg in efter iläggning av burarna.

 Kräftor och kräftfiske kräva dessa drycker!!! Någonting lutar, men det kanske är jag :)

 De börjar fylla på i den stora hinken.

 Kräftlagen efter min mors recept är redo för uppkok.

 När de börjar flyta upp är de snart klara.
'
Packade och färdiga för kräftskivan. Nu ska bara lagen hällas på innan det är dags  för frysen.

4 kommentarer:

  1. Å de är så goda kräftorna;) Vackert röda;) Klart du/man ska ta en öl eller två när det är kräftfiskedax det skulle jag ha gjort;) jammi!

    SvaraRadera
  2. Hej Urban!
    Härlig serie från eran trevliga kräftfisketur.
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Åh vad härliga bilder...tyvärr kan vi inte äta det längre här hemma, Sambon blev allergisk för 2 år sedan helt plötsligt av skaldjur...fina inlägg innan. Nu är du med hos mig så jag inte missar...hmm nästa mål...en uggla har jag haft som mål att fånga sedan länge...

    SvaraRadera
  4. Helt underbar ord att läsa som du skrev på min blogg;) Kram

    SvaraRadera