söndag 23 juni 2013

Skogens små djur. ---------- Insects in the forest.

Speciellt nattetid är skogarna nu fulla av allehanda små kryp. En del är bara där, under tiden som andra gör allt för att plåga en stackars människa som befinner sig där. Eftersom jag är ute nästan varje natt så får jag lära mig att stå ut med alla dessa små blodsugare.
Myggen kan man hålla undan med myggmedel, men de små knotten som knappt syns är det värre med. De älskar när man smörjer in sig med myggmedel och blir ännu galnare då. Jag har en finmaskig myggjacka med huva som skyddar mot de små blodsugarna, men när jag ska ringmärka en fångad nattskärra så måste jag ta av mig huvan för att se vad jag gör och då är det fritt fram.
De millimeterstora knotten kallas för ¨sviar´n¨ uppe i norr och de är riktigt otrevliga varelser som hittar minsta lilla hål i myggjackan.

 Mygga. ------ Mosquito.

 Jagar blod. ------ Hunting blood.

Knott. ------ Gnat.

2 kommentarer:

  1. knott har vi gott om inte så mycket mygg dock

    SvaraRadera
  2. Själv är jag väldigt myggbiten just nu. Det ser jag som en träning inför den kommande fjällvandringen. Knott har vi inte så mycket här men jag har fått bekanta mig med dessa bester. Jag hoppas att knottsäker myggnät ska hjälpa en aning.

    Urban, du som har så mycket kunskap om våra djur. Du kanske kan hjälpa mig med en sak. Jag lyckades skrämma iväg ett kid när jag gick över ängen. Nu törs jag inte gå där för jag vill inte stressa upp kidet och geten. Frågan är bara om familjen byter plats då och då eller om geten låter kidet ligga på samma ställe hela tiden. Hur länge i så fall brukar ett kid ligga och trycka i sina lega?

    Varma hälsningar
    Anna

    SvaraRadera