torsdag 27 mars 2014

Det blev ett nytt kryss. ----------- It be a new birdspecies to me.

Jag hade tur igår för den Kaspiska piparen fanns kvar på Mörkö i Södermanland hela dagen. Eftersom jag under eftermiddagen var på väg till Uppsala för att hålla ett föredrag under kvällen, så blev det bara en liten omväg på ett par mil för att se den. Och vad spelare det för roll när trippmätaren i bilen ändå stod på 86 mil när jag kom hem halv tre inatt. Tyvärr så skulle jag också jobba idag så det blev bara tre timmars sömn innan klockan ringde. Men det är bra träning för den kommande nattskärresäsongen :).
När jag anlände till platsen där den befann sig så behövde man inte tveka vart den var, för det stod bilar i mängder längs vägen och det var bara att följa strömmen ner mot åkern där den stod. Och där ute på åkern så stod mitt 332:a kryss i Sverige. Efter att tittat på den ett bra tag och fotograferat den så hade eftermiddagsrusningen i Stockholm avtagit så det blev en lugn resa upp till Uppsala och mitt föredrag om Nattskärror för Upplands Ornitologiska Förening.

 Kaspisk pipare. ------ Caspian Plover.

 Fågelskådare. ------- Birdwatchers.

Kaspisk pipare. -------- Caspian Plover

4 kommentarer:

  1. Det var nog en ny bekantskap för mig ,kul för dig .Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kul! Vi orkade inte fara ner....så är det ibland,(

    SvaraRadera
  3. Grattis! Va kul att du fick den på bild.
    Fråga. Jag har en fågel i trädgården som jag inte sett men hört. Ett drillande läte liksom. Några sekunder sedan tyst o sedan kommer det lite spontant av o till
    Jag har kollat boken fågelsång jag har där man kan spela upp läten. Men de vanligaste fåglarna jag har här låter inte så.
    M//

    SvaraRadera
  4. vilket bedårande sött namn..kaspisk pipare :-) <3 ja..mååånga fågelarter finns det verkligen du.. hälsn anna

    SvaraRadera