tisdag 8 april 2014

Ny art hemma. --------- New species at home.

Idag var det tät dimma när vi kom hem efter jobbet och trädgården sjöd av aktiva fåglar. Det var mängder med Grönsiskor vid mina matningar tillsammans med alla de övriga arterna, samtidigt som flera Rödhakar sjöng för fullt från alla håll. Plötsligt får jag höra ett annat läte uppe från luften som jag känner igen, och där ur dimman på låg höjd kommer en Ljungpipare flygande. Detta blev art nummer 107 under de ganska exakt tre år som vi bott här, för givetvis så var den tvungen att införas på vår tomtkrysslista.

Ljungpipare i Helagsfjällen 2011. -------- European Golden Plover at Helags montain 2011.

2 kommentarer:

  1. Lovely, and a super one to add, your photo with focus on the bird, background pale and muted, perfect. Cheers, Jean

    SvaraRadera
  2. Va kul!
    Jag har massor med småfåglar vid fågelmatningen som jag ännu gör. Bl a steglits vilket jag aldrig sett här innan.
    Stenknäck, domherre, grönfink o alla andra vanliga fåglar. Större hackspett med ju...

    SvaraRadera