onsdag 18 mars 2015

Norrsken. -------- Aurora borealis.

Igår kväll fick jag tips om att det skulle vara norrsken långt ned i Sverige, så jag ordnade kameran på stativet och väntade på att det skulle bli synligt. Till att börja med så var det bara som ett grönt dis en bit ovan horisonten, men sedan började det att breda ut sig. Kraftigast var det mellan 23 och midnatt hemma hos mig och under den tiden så blev det ett 50-tal bilder tagna. Det gick ut långa stråk med pulserande färger och det gick liksom vågor i ljuset. Ibland så var det bara lite synligt för att i nästa sekund fullkomligt välla fram över himlen. En stund efter midnatt ställde jag in kameran i köket och bäddade sedan ner min frusna kropp under täcket för att sova några timmar innan jobbet.
Ikväll så kommer det kanske också att vara synligt söderut, så kvällen får utvisa hur det blir.

 Bl. 4,5. 30 sek. ISO 1600.

  Bl. 4,5. 30 sek. ISO 1600.

 Bl 4,5   20 sek ISO 1600

 Bl 4,5   20 sek ISO 800


 Bl 4,5   30 sek ISO 800


 Bl 4,5   30 sek ISO 800


  Bl 4,5   20 sek ISO 800

3 kommentarer:

  1. Så fina bilder du fick .Här såg vi inget norrsken ,Nette

    SvaraRadera
  2. Snyggt fotograferat! Ser ju nästan ut som det skulle ligga en mening bakom norrskenet här. Jag menar som i någon h ö g r e mening.
    / Deerhunter

    SvaraRadera