söndag 26 mars 2017

7:e inventeringstillfället avklarat.

Vartannat år så inventerar vi fåglar åt SVEA-skog och då följer vi en förutbestämd rutt via GPS genom skogen. Vi ska räkna alla fåglar som vi ser och hör längs sträckan och vi ska koncentrera oss lite extra när det gäller de arter som hör hemma i skogen.
Idag så gjorde jag min 7:e inventeringsrutt av de tio som jag åtog mig i år. Igår så fick jag pressa mig fram genom vegetationen i flera kilometer och var helt slut när jag kom hem så jag hoppades att det inte skulle bli lika jävligt idag.
Och jag hade tur för det var ganska lättgånget mest hela tiden och de 7 kilometrarna klarades av ganska snabbt, sedan var det bara att fortsätta att gå 3 km tillbaka till bilen igen! Så nu är mina ben och fötter ganska så möra då jag gått flera pass under veckan. Nu blir det vila fram till nästa helg då jag hoppas på bra väder så att jag kan avsluta de sista passen.
Ute på ett hygge så fann jag en liten vit fjäder med svarta band på och det enda som jag kan tänka mig är att det är en bröstfjäder från en Hökuggla, men den syntes inte till någonstans trots intensiv spaning. Fågelmässigt så blev det inte en toppdag, men Orrarnas kutter, 5 olika Spillkråkor, en Mindre hackspett och en Trädlärka bl.a. bidrog till en skön morgon.

 Idag ganska lättgånget mest hela tiden.

 Gårdagen såg ut så här en stor del av den 5 km långa sträckan.

Liten vit dunig fjäder med svart band som nästan säkert tillhör en Hökuggla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar