torsdag 7 maj 2015

Ringmärkning. ----------- Bird ringing.

Idag har jag startat ringmärkningen för sommaren hemma i trädgården och det blev en ganska bra fångst för att vara så tidigt på säsongen. Det blev 8 kontroller av fåglar som jag ringmärkt tidigare år, så det är kul att se att en del blir kvar hemma hos oss. En av kontrollerna var en Lövsångare på 7,7 gram som varit i Afrika i vinter och vänt tillbaka igen. Otroligt vad dessa små liv klarar av under sin livstid!!!
Den enda Gärdsmyg som jag ringmärkt här hemma fångade jag förra året och idag så blev den fångad igen i ett av näten. Stenknäckarna är trevliga och fina fåglar, men deras näbbar gäller det att passa sig för om man inte vill ha blodiga fingrar. Totalt fångade jag 34 fåglar under eftermiddag/kväll.

Gärdsmyg. ----- Wren.

 Stenknäcka hane. --------- Hawfinch male.

 Närbild Stenknäck. -------- Close up Hawfinch.

 Pilfink. --------- Tree sparrow.

Fin rygg, Pilfink.----------- Nice back, Tree sparrow.

Ringmärkta
Antal   26 st
Större hackspett
2
Stenknäck
4
Pilfink
2
Grönfink
5
Talgoxe
5
Blåmes
2
Bofink
1
Svarthätta
1
Rödhake
1
Entita
1
Svartvit flugsnappare
1
Lövsångare
1
Kontroller
Antal    8 st
Större hackspett
1
Blåmes
1
Rödhake
1
Gulsparv
1
Lövsångare
1
Talgoxe
2
Gärdsmyg
1

2 kommentarer:

  1. Jens Björling7 maj 2015 kl. 22:40

    Det där vore mycket roligare än vara på jobbet........ :) Stenknäckan var ju jättefin.

    SvaraRadera
  2. Pilfinken är söt så det förslår, utstrålar lugn och ro. Ser ju nästan ut att trivas i handen, kanske den varit med om detta arbetet tidigare.
    / Deerhunter

    SvaraRadera