fredag 12 april 2013

Trana. -------- Crane.

Tranan är en av våra längsta fåglar och kan bli upp till 175 cm från stjärtspets till näbbspets. När de står på marken så når de en höjd av 1 - 1,2 m och mellan vingarna är de upp till 220 cm breda, så det är riktigt pampiga fåglar det handlar om. Vid Hornborgasjön i Västergötland så samlas stora mängder tranor varje vår där de rastar och får mat och just nu så finns det ca 10 00 tranor där, förra året slogs det antalsrekord då det under en dag räknades in 26 500 st under en och samma dag!!! Jag har varit där några gånger och tittat på dessa massor och det är en upplevelse att få se 10 - 20 000 tranor samtidigt på en ganska begränsad yta.
De flesta tranor som rastar där är på väg längre norrut och gör bara ett uppehåll för att fylla på med energi för den fortsatta resan. Vill ni följa räkningarna av tranor vid Hornborgasjön så är det bara att följa länken till TRANRÄKNINGEN.
Våra tranor som häckar här längre söderut kommer ofta parvis några veckor tidigare och de återkommer till samma ställe från år till år. Man ser de ofta gå på någon åkermark och alltid så finns det någon mosse eller sjö med mycket växtlighet i närheten där de häckar.

Trana med vinden blåsande rakt in bakifrån. ------ Crane with the wind from the back.

En skada trana som vi fick in i somras. ------ A injured Crane we got in last summer.

4 kommentarer:

  1. Ja det är mäktiga fåglar! och snart kommer de hit :)) Såg en ensam sångsvan idag som hittat en liten öppen plats i en sjö...

    Tack för ditt svar på mina bloggfunderingar också :)

    SvaraRadera
  2. Så vackra och alltid lika roligt när de kommer med våren. Inte sett någon här ännu men vet att andra hört dem.
    Tusen tack för fakta om Utterns bo och Nötväckan, uppskattas mycket.
    Hälsn
    Monica

    SvaraRadera
  3. Imorse, när jag fixade min frukost, hörde jag tranorna ropa i luften. Jag slängde mig över till fönstret och visst var det ett par tranor som gled över himlen. Det var en mäktig upplevelse. Och jag blir alltid så rörd när jag ser fåglar som har flugit så långt och kommit hit. Men jag har aldrig sett några tranor på marken och ännu mindre fått dem på bild. Men så vackert fotograferat av dig! Jättefina bilder, speciellt den första.

    SvaraRadera
  4. Vårt par är kvar här borta på fältet,hoppas de hittar mat

    SvaraRadera