onsdag 5 januari 2011

Fjädrar.

Jag har en liten mani på att samla fina fågelfjädrar, speciellt om de är vackra. Det har blivit lite fjäder under åren, men de är utspridda lite här och var i lägenheten. Någon dag så ska jag skaffa mig ett bra album och sätta in alla, men det får bli när jag har tid och lust.

 Påfågelfjäder.

Vingen från en sidensvans som jag har hittad påkörd. De gula och vita handpennespetsarna visar att det är en gammal hane. Även de röda hårda lackspetsarna på armpennorna visar det. Från de röda spetsarna har den fått sitt engelska namn, ¨waxwing¨.

4 kommentarer:

  1. Sidensvansens fjäder var otroligt fin. Ser inte dessa fåglar så ofta nu för tiden. Men förra vintern hade jag turen med mig och fick både se dom och ta bilder på dom. Då var jag glad :)
    Ha en riktigt bra dag!
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vilka läckra fjädrar, sidensvansen vinge tar priset. Det är alltid lika kul när man får möjlighet att fotografera dessa "waxving". Denna vinter har det dock varit dåligt med sidensvansar, säkert beroende på den dåliga tillgången på bär. Tack för att du visar upp detta Urban, mycket kul att se.
    Ha det så bra!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant att se...och vackert...har du kungsfiskare också?
    Vore kul om du visade lite fjädrar då och då på olika arter!

    Steffe

    SvaraRadera
  4. Två påfågelsfjädrar har minsann jag också! :)
    De står i ett konstgjort blomsterarrangemang, men fjädrarna är äkta!
    Sidensvansens fjädrar var ju riktigt färggranna, synd om fågeln förstås!
    Pia

    SvaraRadera