måndag 10 januari 2011

Kaja som kaja! Eller????

Speciellt nu vintertid så kan man få se kajor som har en väldigt ljus fläck på halssidan. Dessa kajor tror man har ett nordostligt ursprung från områdena kring Ryssland, östra Baltikum, Kaukasus mm. Där bildar de en egen ras ¨soemmeringii¨. Dessa kajor flyttar hit till oss bl.a., under vinter, och många av våra kajor flyttar söderut istället. Så nästa gång ni ser ett stort gäng kajor, så kolla om ni ser några med ljus halsfläck, de är tämligen vanliga.


 Rysk kaja?

 Ännu en ryss?

En ung vanlig svensk kaja som jag ringmärkte under sommaren.

5 kommentarer:

  1. Hej Urban!
    Jätte intressant läsning om dessa kajor. Jag kommer definitivt vara mycket mer observant på dem nu. Oj då, ser att du får dig ett litet tjuvnyp på nedersta bilden. Säkert tur att det "bara" är en kaja, det finns nog dom som har lite mera krut i näbbet eller i klorna...
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Bra upplysning! Det visst jag inte, men så är Kajor inte särskilt trevliga gäster, väldigt framfusiga, orädda och bosätter sig i precis vilken skorsten de vill :)
    trots att värsta nätverket hindrar dom, sliter de ner rasket!
    Trevlig vecka! /Bea

    SvaraRadera
  3. hm, det där har jag inte tänkt på. Ska kolla när jag stöter på dom.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt det var att komma in till dig idag, och få en massa info om kajor. Jag som har fotat fåglar idag på min fototur. En av bilderna finns med på min 365-blogg, en kaja, men jag är tveksam till att om den är rysk efter att ha sett dina bilder. Men en annan kaja fastnade också på minneskortet, och den har en sån där ljus fläck på halsen. Den och ett par bilder på kråkor som jag hoppas är svenska, kommer med på vanliga bloggen imorgon :)
    Jag har lagt till dig på min blogglista...
    Ha det gott!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Hej! Och tack för alla kommentarer. det finns definitivt de som har mer krut i näbbar och klor. Den som använder näbben mest som mordredskap är faktiskt varfågeln, när den sitter i nätet så är det handskar på som gäller.
    Rovfåglar och ugglor använder nästan bara klorna till att försvara sig med. Berguvungar är bara som döda kalkoner och gör ingenting när man märker de. Ser redan fram mot slutet av Maj då jag åker upp till Katrineholm och märker uvar.

    Tyvärr så måste jag göra Maria lite besviken, för kråkor gör nästan samma sak som kajor med flyttningen, men där får man nog ta till måttuppgifter för att särskilja dessa. Skarvar gör också samma sak, våra skarvar övervintrar i mellanEuropa och de vi har här nu på vintern kommer norrifrån.

    SvaraRadera