fredag 2 september 2011

Svampdag.

Efter jobbet så åkte vi ut i skogen och plockade lite svamp, och det blev ungefär en halv korg. Det är mycket trattkantareller på gång så blir det bara en bra svamphöst så finns de i massor om ett tag. Vi hittade även lite annan svamp, så de finns där bara man letar. En mycket bra sida på internet som jag kan rekommendera om man vill veta mer om svamp, och vad som är på gång i sitt område är SVAMPGUIDEN , Där har jag lärt mig många nya svampar att plocka, och även sådana som man inte ska plocka. Det är nog de sistnämnda som är viktigast att kunna.

 En fin Stolt fjällskivling är suverän som matsvamp. Ringen på foten äter man rå och den smakar nöt.

 En liten Blomkålssvamp, men de kan bli betydligt större. Den kan väga flera kilo!!


 Kantarell hittades också.



 En troligen mycket giftig sak som växte nära trattkantarellerna. Kan vara giftig giftspindlingen.



2 kommentarer:

  1. jahopp:) där fick jag svar på det då..den stooora "bumlingen" jag fann idag är alltså blomkålssvamp:-) tack du;)

    SvaraRadera
  2. Blomkåls svamp har jag inte sett förut,tyvärr räcker inte tiden till för mig att plocka svamp det där med att gå i skogen går ju bra men det är ju det där jobbet efteråt som jag inte hinner med ,gott är det i alla fall .trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera