tisdag 13 mars 2012

Astrofoto. ----------- Astrophoto.

Som säkert många av er har sett så ligger planeterna Venus och Jupiter väldigt nära varandra just nu på kvällshimmelen. Jag var ute för ca 30 minuter sedan för att fånga de båda planeterna på foto, och lyckades få de att fastna på sensorn. De rör sig ganska fort fram över natthimlen, så en kort slutartid var att rekommendera. Även lite andra planeter/stjärnor fastnade också.

 Jupiter med 4 av sina 63 månar. Trots 2 sek slutartid hann de röra sig en bit.

 Jupiter och Venus på natthimlen.

 Vår grannplanet Mars fanns också där uppe.

De tre stjärnorna i Orions bälte, och lite andra stjärnor.

5 kommentarer:

  1. Hej Urre!
    Jag undrar en sak, vi har skator som bygger bo i samma träd varje år.
    Är det samma skator också?

    Marie Lind

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marre!
      Det är säkert samma skator som är hos di hela tiden, de kan bli ganska gamla och de brukar ha samma bo från år till år.
      Hälsningar Urban

      Radera
  2. Det är häftigt att man kan se planeterna, jag skulle ut och försöka få med jupiter o venus på bild igår också, men de skymdes tyvärr av en massa träd.

    SvaraRadera
  3. Stjärnhimlen är spännande och nu har det varit gott om upplysta nätter :)
    Må gott /Bea

    SvaraRadera
  4. ja..man reagerade verkligen när man kollade upp mot stjärnhimlen..det var fint. jag undrade först hur läget stod till däruppe;)..men sen fick jag reda på vad som stod på:-) hälsn.anna

    SvaraRadera