torsdag 8 mars 2012

Isfiske med abborre. --------- Icefishing with perch.

Förmiddagen ägnades åt vinterns första och förmodligen sista isfiske. Egentligen så skulle jag ha metat sik denna vecka, men de kalla nätterna har gjort att isen är kvar. Men när det väl blir varmt så kommer den att försvinna fort, istjockleken var knappt en decimeter och av ganska dålig kvalitet.
Jag tog med min GPS för att hitta tillbaka till mitt egna specialställe från tidigare år, men när jag startade den så visade det sig att jag glömt att ladda batterierna så jag fick gå på känn istället.
Men jag fick en riktigt underbara men lite blåsig dag, och tre fina abborrar fick följa med hem på middag.
Våren är nära förestående tyckte fåglarna, för grågässen hade redan tagit sina häckningsöar i besittning och lärkorna var på väg norrut.
Även flera havsörnar flög runt, och en kom rakt över mig på ganska låg höjd. Tyvärr så hade jag bara den korta zoomen på kameran, annars hade det blivit riktigt fina bilder på den.

 Isen hade redan börjat att släppa runt stenar och land, men jag hittade ett ställe där jag kom ut.

 Balanspirken på väg ner till botten och abborrarna.

 Lite lockryck för att väcka intresset hos fisken........

 .......och plötsligt får en fin abborre syna isen från ovan.

 Den extra solen bredvid den äkta visar att det är omslag i vädret på gång.

Härlig blank havsis som snart är ett minne blott.

3 kommentarer:

  1. - Härliga vårvinterbilder Urban !
    Men den isen hade jag inte vågat mej ut på, fast det är klart, lite får man offra för några abborefileer i stekpannan.
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  2. Hoppas abborren smakade ,Nette

    SvaraRadera
  3. Hej Urban!
    Underbara bilder från en fantastisk dag, du väcker fiske suget titt som tätt med dina bilder..
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    SvaraRadera