tisdag 7 augusti 2012

Min GPS är skogens guld värd. -------- Chanterelles in my GPS.

Efter att ha sett en smarrig kantarellpaj på en annan blogg igår ( http://fotoochbilddagbok.blogspot.se/2012/08/pajblogg.html ) så blev det en tur ut i svampskogen idag på eftermiddagen. I min GPS har jag en hel del fina kantarellställen inlagda så den var givetvis med på turen. Och det dröjde inte lång stund innan jag hade mina första kantareller i korgen, och så fortsatte det tills korgen var fylld efter ett par timmar. Sedan var det bara att åka hem och ställa sig vid spisen och låta det vattnas i munnen innan pajen var klar. Och den blev riktigt härligt god, så det var inte sista gången som jag använde det här receptet.

 När det är så här gott om svamp så fyller det på snabbt i korgen.

 Bakom en tall fick jag syn på ännu fler i riset.

 Efter en titt på GPS:en så gick jag vidare till nästa ställe.

 Blomkålsvarianten av kantarell.

 När korgen var full så var det dags att gå till bilen igen.

 Vid spisen spreds det ljuva dofter efter en stund.

 Den färdiga pajen garnerades med svamp, purjolök och bacon, toppat med färsk timjan från trädgården. Den gula färgen kommer sig av våra egna ägg från våra frigående höns.

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ så gott det ser ut! Det receptet måste jag prova, för vi plockade också kantareller idag. Härliga bilder från svampskogen också!

    SvaraRadera
  2. Vackert,mycket kantareller,men lite fusk är det väl med GPS*L*.Visst är det härligt med egna höns,vi skulle ha skaffat det i år,vi har haft tidigare,men vi har inte hunnit,nästa år blir det.Jag har skapat en ny blogg,för bara pajer,som finns länkad hos mej.Den såg verkligen smarrig ut,med den solgula färgen.Tack för att du tillrättavisade mej angående min lilla vän igår,la den lite fel:).

    SvaraRadera
  3. Oj, oj, såg inte så pjåkigt ut det där hörru! :) Har du en smartphone också? Finns ju en hel del appar för svampplockare där i också :) Vilket påminner mig om att det snart är dags att bege sig ut och leta upp de små gula själv snart :) tack för inspirationen.

    /Niklas

    SvaraRadera
  4. Jammi jammi....jag måste dra iväg till skogen jag med även om jag inte behöver en endast svamp det finns redan mängder i frysen och torkat i olika burkar sen i höstas.
    Men det är gott och det är extra gott när man gör som du plockar och sen hem och gör pajen med detsamma;) Så ska det vara, det är en ljuvlig del av livet och vår vackra natur tycker i alla fall jag.

    SvaraRadera