onsdag 1 augusti 2012

Ett misstag som löste sig.

När jag ringmärkte igår så tog plötsligt en ringstorlek slu,t och när jag skulle ta fram en ny hundraserie med ringar så hittade jag ingen. Efter lite noggrannare koll så kunde jag konstatera att jag inte hade några ringar kvar av den storleken, utan skulle bli tvungen att beställa en ny omgång från Ringmärkningscentralen. Eftersom det var den storleken som jag använder mest så var inte läget så bra när jag hade ett par timmar kvar av märkningen. Nu löste sig allt ändå för jag fångade inte så många fåglar som skulle ha den ringen, och de få som jag fångade fick därför en något mindre storlek istället. Men nu är nya ringar beställda och jag kommer att ha de i slutet på veckan, så nästa veckas ringmärkning är räddad.
En ny märkart blev det också under morgonen, då en Trädgårdssångare fastnade i ett nät.

 Slut på storlek 2 i min låda.

 Trädgårdssångare.

Lövsångare som tillsammans med Bofinken är Sveriges vanligaste fågel.

1 kommentar:

  1. Vilka söta små fåglar.Roligt att få se dom på närma håll.

    SvaraRadera