tisdag 25 september 2012

Helgens skörd i vatten och på land.

Som jag skrivit tidigare så har vi varit uppe i Katrineholm helgen som gick. Egentligen så skulle vi fiska kräftor med familjen men jag och min sambo passade också på att kolla mina gamla svampställen när vi ändå var där.
Kräftfisket gick bra och vi fick tillsammans upp ca 38 kg stora fina kräftor, som vi sedan skulle dela på 9. Så vi fick lite drygt 4 kg kräftor med oss hem för kokning.
Lördagen startade med regn så vi trodde att vi inte skulle komma ut i svampskogen, men en bit in på förmiddagen så lättade regnet och vi kunde ge oss ut i skogen innan kräftfisket. Det var gott om svamp i skogen så det fyllde på snabbt i våra korgar, och vi fick tömma ett par gånger i plastbackarna som vi hade med oss. Så nu torkas det trattkantareller och rödgul trumpetsvamp för fullt här hemma, och de gula kantarellerna är förvällda och i frysen.

 Färska kräftor.

 Det blev även kokta kräftor med flädersnaps till under kvällen.

Svampskörden bestod av gula kantareller, trattkantareller, rödgul trumpetsvamp, blek taggsvamp och en liten blomkålssvamp.

3 kommentarer:

  1. Ja men... det var då skörd må jag säga!!
    Jag som är glad över min lilla korg med svamp som jag fick :)
    Grattis till skörden!
    Trevlig kväll /bea

    SvaraRadera
  2. Oj vad svamp, får kolla om våra trattisar kommit för de gula torkade upp trots all översvämning i juli

    SvaraRadera
  3. Himmelska tider vilka mängder svamp,Nette

    SvaraRadera