torsdag 16 maj 2013

Ringmärkning. -------- Bird ringing.

Idag så har morgonen ägnats åt min ordinarie ringmärkning här hemma och det blev en skaplig morgon med en del fåglar. Roliga arter i näten var flera domherrar, grönsångare, större hackspett och 2 st lövsångare som jag märkte här hemma förra året. Så de två har varit i Afrika under vinter och hittat hem till Århult igen, och med tanke på att de bara väger kring 9 gram så är det en  imponerande resa de gjort.

Ringmärkningsresultat:                                              Kontroller:
Svartvit flugsnappare  2                                            Lövsångare          2  
Rödhake                    2                                           Större hackspett   1
Grönsångare              1                                            Blåmes                 2
Blåmes                       3                                           Rödhake               1
Bofink                       3
Domherre                  6
Nötväcka                   1
Gulsparv                    5
Grönfink                    3
Koltrast                     2
Totalt 28 ringmärkta och 7 kontroller.

 Större hackspett. ---------- Great Spotted Woodpecker.

 Domherre. -------- Bullfich.

 Lövsångare som varit i Afrika. -------- Willow Warbler who has been in Afrika.

Grönfink. -------- Greenfich.

 Grönsångare. -------- Wood Warbler.

  Grönsångare. -------- Wood Warbler.

Vem nosen tillhör får ni veta om ni klickar på bilden!! ------ Klick on the images to now who the noose belongs to.

4 kommentarer:

  1. Skarpa bilder på fåglarna jag var under bevakning av en svartvit flugsnappare igår kväll,Nette

    SvaraRadera
  2. Grönsångare - står på drömlistan att fånga i Kyrkbytjärn. Alltid lika häpnande när de små afrikaflyttarna kommer tillbaka till exakt samma buske år efter år. De lövsångare jag märker är mest förbistrykare längs vattendraget. Jag fångade i alla fall en sädesärla vid CES premiären som jag märkte 2010. Ikväll blir det CES omgång nummer två. Kan knappt hålla mig. Tänk att det är så kul! Igår kom tornseglarna till Falun och jag fick sms av Birger i Bjursås och Leif i Kniva att de börjat "knacka" på holkarna. Jag loggade 16 stycken på dom platserna förra året. Lunds univ har ännu inte lämnat något resultat från den tornseglare med logg som jag återfångade. Den fick en ny sändare. Ska du fortsätta logga nattskärror i år igen?
    Jag har också kört igång holkprojekt med gymnasieelever som ska göra spec arbete på det. Ja, det är verkligen väntans tider och inte det minsta långtråkigt :-) Packar nu för att dra mot Öland imorgon. En vecka på fågelstationen är avkopplande, lärorikt och hårt slit. Det låter nördigt, men såna som du förstår att vi är ju ganska normala också...kan ligga i solstolen, gå på café, umgås med icke skådande vänner.. trots att man har lite fågelskit under naglarna.
    Kanske vi ses på Ottenby i veckan?

    SvaraRadera
  3. Bra resultat, hoppas du hade hörselskydd på då större hacken gärna talar om att den är hållen.
    Ha det gott /Svahn

    SvaraRadera
  4. Vilka fina bilder!
    VIlekn tur att harungarna hittades. HOppas de nu överlever och kan återföras till naturen

    SvaraRadera