söndag 8 september 2013

Ringmärkning vid Grötvik. ---------- Birdringing at Grötvik.

Häromdagen så gjorde jag ett besök vid Grötvik utanför Halmstad. Anledningen var att de brukar fånga en del nattskärror under deras sydsträck och jag hoppades att vi skulle lyckas fånga någon när jag var där. Nu fick vi bara se en enda nattskärra som kom flygande i gryningen nedlockad av mp3-spelaren, men det blev ändå en minnesvärd resa. En av deras karaktärsarter i näten är Trädpiplärka och vi lyckades fånga ganska många under morgontimmarna. Dåligt med sömn blev det då jag bara fick några timmar under nästan 2 dygn, men jag fick träffa trevliga människor och få vara med på deras ringmärkning, så jag upplevde inte resan som bortkastad ändå.

 Ringmärkningsplatsen. ------- Birdringing area.

 Trädpiplärka. ------ Tree pipit.

Ringmärkare Peter Franzén och medhjälpare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar