tisdag 24 april 2012

Fantastisk fågelkväll. ------- Fantastic bird evening.

Jag bestämde mig för att göra ett besök vid en fågelsjö som ligger ett par mil hemifrån under kvällen, och det behövde jag inte ångra. Tanken var att kanske få höra Dvärgbeckasinens spelläte, som låter lite som en galopperande häst, men kvällen blev mycket bättre.
En liten stund efter att jag kom dit strax innan solnedgången får jag höra ett läte utifrån maden som det var många år sedan jag hörde, och då var det uppe i en fjällsluttning vid Storlien. Minst en, kanske 2 Dubbelbeckasiner började att låta utifrån maden. Och de höll på tills 2 st Bruna kärrhökar kom flygande efter ett tag och gjorde att de tystnade. Medan mörkret föll så ropade tranorna utifrån sjön, och i en närliggande sjö ropade Storlomen. Årets första Buskskvätta provade också rösten ett tag, med Rördrommens dova tutande som kuliss. När det blivit ännu lite mörkare så började en Hornuggla hoa från andra sidan sjön, och strax efter satte även en Kattuggla igång. Samtidigt så lät en Småfläckig sumphöna utifrån vassen tillsammans med Vattenrallarna, och sedan fick jag höra det som jag var ute efter. Ett galopperande läte i mörkret visade att det även fanns en Dvärgbeckasin som  hade vårkänslor. Så mycket nöjd men ganska frusen tog jag plats i bilen och åkte hemåt för att skriva det här inlägget samtidigt som jag smuttade på en värmande whisky.

 Trana. -------- Crane.

Fågeltorn. -------- Bird observation tower.

5 kommentarer:

  1. Trevligt fågelliv du hade ,med många upplevelser ,det är nog livat i naturen just nu .Ler för mig själv åt din whisky det är nog det man måste ha när man varit ut på en runda för att undvika eventuella följder ,ha en fin dag ,Nette

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig kväll! Vacker himmel vid fågeltornet!

    ps kanske du kan hjälpa mej att identifiera en rovfågel...dålig bild, men det kanske går...tycker inte att det ser ut som en kärrhök, kanske ängshök ? De hade sett en pilgrimsfalk där flera ggr, men efter att ha sett andra bilder på den så var det ju bara att utesluta...Det är bild nr 22 i mitt inlägg "en bra fågelskådardag". Ds

    SvaraRadera
  3. Det låter som en härlig kväll vid sjön Urban.
    Må väl / Kenny

    SvaraRadera
  4. åhh vad härligt det lät..att lyssna till deras "tillkännagivande"<3 förstår att du njöt..

    SvaraRadera