fredag 13 juli 2012

Ringmärkning och Offshore.

Dagens ringmärkning blev en morgonmärkning, tidigare har jag nästan uteslutande märkt på eftermiddagarna för att nattskärremärkningarna har pågått. Redan från start så var det mycket fågel i näten, och vid andra rundan så satt det 8 st Stenknäckar i näten. Vi har mycket körsbär på tomten och körsbärskärnor är något som Stenknäckar älskar, så det är nog anledningen till att jag fångar så många. Jag fick även en Sädesärla som redan var ringmärkt, och trodde givetvis att det var en som jag ringmärkt tidigare, men när jag läste av ringen så upptäckte jag att det inte alls var någon av mina märkningar. Så det ska bli spännande att se var den var märkt någonstans när jag får svar från Ringmärkningscentralen

 Fulla fångstpåsar med fåglar som ska ringmärkas.

 Ung Stenknäck.

 Mamma Stenknäck.

 Pappa Stenknäck.

 Sädesärlan som någon annan ringmärkt

I helgen så är det även tävling i Offshorebåt igen här i Oskarshamn. Så i morgon Lördag är det tävlingar i flera klasser. Så även om vädret inte bådar gott för att vistas på sjön i morgon, så ska vi ut med båten för att kolla in fartvidundren. Vi ska ta med lite barn och barnbarn i båten, så det ska bli en trevlig dag förhoppningsvis även om vädret inte kommer att inbjuda till bad.

Ibland går det så fort att kameran inte hinner med, men man upplever farten i bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar