onsdag 7 januari 2015

Kometspaning. ---------- Comet watching.

Just nu så kan man se en komet på himlavalvet med namnet C/2014Q2 (Lovejoy) och jag var nyss ute och tittade på den i min handkikare. Tyvärr så är det en del moln här utanför Oskarshamn ikväll och det är också ganska mycket störande ljus. Men om det blir klart i morgon så ger jag mig ut där det är riktigt mörkt och försöker få någon bild på den.
Man hittar den som en suddig grönaktig fläck en bit till höger om Orion i söder och jag såg den som sagt i en vanlig handkikare med 8 ggr förstoring.
Jag har fotograferat en del kometer tidigare och även visat dessa på här på bloggen, men de kommer i repris nu igen i brist på bilder på den senaste.

 Kometen Halebop som man såg under 1997. Denna bild är duplikat från en diabild.

Kometen PanSTARRS när jag fotograferade den i mars 2013.

1 kommentar:

  1. Jag var också ut och kollade efter kometen, men jag såg den inte, hade dock ingen kikare -;))
    men jag läste att man skulle kunna se den med blotta ögat... Men månen lyser ju upp så starkt
    också så det kanske gör att det är svårare att se den...? Ligger den nedanför Orions bälte eller...?
    Måste ju ut och kolla imorrn igen om det blir klart :D

    SvaraRadera