onsdag 16 februari 2011

¨Jizza¨ fåglar

Det är inte som rubriken säger att man ska gissa vad det är för fåglar som man ser, utan tvärtom. När man skådat fågel under ett antal år så utvecklar man som ett sjätte sinne som gör att man kan artbestämma fåglar via ett snabbt ögonkast, eller på mycket långt håll.
Jizz kan sägas vara det samlade intrycket av en fågel som skapas av storlek, flykt, beteende och allmänt uppträdande mm. Allt detta tillsammans gör att en erfaren ornitolog så gott som genast kan artbestämma en fågel, det är också tack vare att jizzen inte stämmer som många rariteter upptäcks.
Jag har många gånger stått och spanat ut över havet på sträckande sjöfåglar, och då upptäckt flockar på ett par mils avstånd, som jag nästan genast kan säga vad det är för art. Nästan alltid så visar det sig att flocken långt där ute som jag kanske bestämt till Ejder, också visar sig vara det när de kommer närmare. Finns det enstaka fåglar av andra arter i flocken så upptäcks de tämligen lätt om man kan huvudartens jizz. Nu är det givetvis inte alltid som man har rätt, men 8-9 gånger av 10 så brukar man ha det.


 Det är inte alltid som de vitkindade gässen visar upp sig så här fint.

 Många gånger så ser man de så här istället.

En ejderflock ute vid horisonten.

1 kommentar:

  1. Hej Urban!
    Visst har man stått bland "gamla rävar" som har artat fåglar på jizzen innan jag ens har sett dem. Jag är säker på att du ganska så enkelt "faller in" i den kategorin. Den nedersta bilden tycker jag är helt underbar man bara längtar ut direkt.

    Ha det
    /Ingemar

    SvaraRadera