fredag 27 maj 2011

Bara ringmärkning.

Dagens lediga tid ägnades uteslutande åt ringmärkning. Omedelbart efter jobbet åkte jag till vår kolonistuga och ringmärkte under 6 timmar. Det blev inte så många fåglar i näten, men jag fick en koltrast som jag märkt 2009 i samma område samt lite annat. Tack vare fågelbristen så blev fönstrena kittade och nästa gång ska de målas.
När jag åkte hem strax innan kl 22 hade vinden avtagit och det var helt vindstilla ute. Alltså var det perfekt Nattskärreväder, så det var bara att byta utrustning och ge sig ut i skogen. Jag fångade 2 st nattskärror och såg en hona innan jag åkte hem vid midnatt. (mer om det på nattskärrebloggen). I helgen blir det ingen nattskärrefångst då jag åker till Katrineholm för att ringmärka Berguvar, men nästa vecka blir det nattskärra så fort vädret tillåter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar