onsdag 4 maj 2011

Skadad uggla. Igen!!!

Just när jag skulle ringa till Telia/Felia och försöka att få hjälp med att starta upp mitt internet så ringde telefonen, så det blev ingen uppstart av internetet idag. Jag har följt instruktionen till punkt och pricka för installationen men det fungerar ändå inte, så det blir att sitta i telekö imorn istället.

Den som ringde mig hade tagit hand om en skadad Kattuggla som hade fastnat i en taggtråd (detta naturens gissel), och hade den nu hemma på sin altan i en kartong. Jag åkte dit och hämtade ugglan som var alldeles blodig och lite medtagen. Inget verkade vara brutet och efter en dusch för att få bort allt blod verkar det bara som om att huden punkterats på några ställen på den ena vingen, så det finns gott hopp om att den ska gå att rädda. Efter duschen fick den en egen liten bur att sitta i för att lugna ner sig och återhämta sig, och där får den tillbringa natten. Imorn ska den synas av lite närmare och få lite mat och vatten innan jag tar beslut om vad som behöver göras. Rehab hemma, transport till djursjukhus eller avlivning? Det sista tror jag inte kommer att inträffa i det här fallet som tur är.
När den har läkt och flygtränats lite så kommer den att ringmärkas och släppas igen på fyndplatsen, och det tar nog någon vecka skulle jag tro. Tyvärr så har jag inte hunnit att bygga burar för förvaring och flygträning ännu i det tänkta uthuset. Men den går nog att släppa lös därinne för flygträning ändå.
Jag är utbildad rehabiliterare för KFV, Katastrofhjälp för skadade Fåglar och vilt, så jag brukar ta hand om en del fåglar och djur som kommer in, men vi har inte haft någon anläggning på ett tag med burar och sånt så flytten till landet passar perfekt. Vi har istället fått transportera fåglar och djur till Kalmar djursjukhus för vidare transport till Ölands KFV.
Jag ska försöka att återkomma imorn om vidare uggleinfo samt lite bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar