torsdag 6 oktober 2011

Frisläppningen är nära.

Ikväll är det dags att släppa Kattugglan som är helt återställd. Jag ringmärkte den idag på morgonen och den fick sin sista portion med köttfärs. Den är riktigt pigg och flyger runt i uthuset, så när jag kommer hem från jobbet ikväll kommer jag bara att ställa upp dörren på vid gavel så får den flyga ut när den vill.
Jag har även hunnit med att sätta upp kattuggleholken i en av våra tallar på tomten, och lagt i lite gräs och löv. Ugglor bygger inga egna bon med bomaterial så man måste lägga i en del i holken, annars så kommer äggen att ligga på bara botten när de ruvar.

 Kattuggleringen med sitt individuella nummer.

 Kattuggla (Tawny owl).

 Ugglan sitter på min hand som har en påse som skydd mot klorna.

Uggleholken i tallen.

2 kommentarer:

  1. ännu en gång så skönt att höra att ännu ett djur är räddat<3 undrar om han kände tacksamhet.. där ni kollar på varandra på bilden där han sitter på din arm?...det tror jag nog..hälsn.anna

    SvaraRadera
  2. Fint av dig att ta hand om skadade fåglar, men förstår att det kräver vissa utrymmen och en erfarenhet av fåglars beteende.

    Tack för namnupplysningen på Ärtsångaren!
    Jag var inne på den också men eftersom näbben var lite böjd på fotot men inte i min bok, var jag tveksam.

    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera