fredag 14 oktober 2011

Nu börjar fågelveckan snart.

Idag så sätter jag mig i bilen och far upp till Katrineholm, och efter övernattning hos en vän så kommer vi att befinna oss vid Studsviks brygga tidigt på lördag morgon. Efter en båtfärd i den Sörmländska skärgården ut till de yttersta öarna så kommer vi att befinna oss på Hartsö-Enskärs fågelstation, där vi kommer att tillbringa den närmaste veckan. Av en del rapporter som jag fått så kommer vi säkert att fånga mycket Pärlugglor under veckan, så sömnen kan det bli lite si och så med. Att det är så gott om ugglor i år kan vi tacka det fina lämmel- och sorkåret norrut för. Alla mängder med smågnagare har gjort att många rovfåglar har fått stora ungkullar som nu flyttar söderut. Ottenby fågelstation tog häromdagen 14 unga fjällvråkar i sin rovfågelfälla, och det passerade över 1000 fjällvråkar på Ölands ostsida under dagen och majoriteten var unga vråkar.
Givetvis så hoppas vi att fånga mängder med andra fåglar, och förhoppningsvis några rariteter också. Detta år är vi ute lite senare än vad vi brukar så arturvalet kommer säkert att bli lite annorlunda än vad vi är vana vid. De flesta sångare har redan gett sig av, men istället så kan det bli siskor, domherrar och sidensvansar mm i näten. Jag ska försöka att uppdatera bloggen utifrån ön, så jag hoppas att allt går bra med mobiluppkopplingen där ute.

 Fågelstationshuset.

 Dimman sveper in över Enskär.

 Pärluggla.

 Grönsiska.

Gransångare av den Östliga rasen ¨tristis¨.

1 kommentar:

  1. Hej
    Lycka till där ute hoppas det blir mycket fågel av trevliga arter, men glöm inte fotografera.
    mvh PE Svahn

    SvaraRadera