onsdag 5 oktober 2011

Lägesrapport från Kattugglan. ( Tawny owl).

Kattugglan har blivit utsläppt i uthuset nere vid bäcken och funnit sig tillrätta där. En daglig dos med vitaminberikad köttfärs har gjort underverk med den, och snart är det dags för frisläppning. Jag jobbar kväll den här veckan så antingen så släpps den tidigt på morgonen eller efter 12 på natten, men jag har inte bestämt mig för hur det blir än. Målsättningen är att släppa den där den hittades men eftersom det är en ungfågel som ändå kommer att motas bort ur de vuxnas revir, så kanske jag kommer att släppa den här hemma istället. Det finns Kattugglor här med men inte precis där vi bor, så den skulle kanske kunna ta ett eget revir här istället. Igår fick jag en ring av en ringmärkare som har tillstånd att märka rehabiliterade fåglar, och även en uggleholk kom  han med.

 Ugglan tittar ut genom fönstret på friheten.

Ena ögat var inte riktigt OK igår när bilden togs, men idag är allt som det ska med det.

2 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning.
    Hjärteknipande bild med ugglan som blickar ut och längtar efter friheten.

    SvaraRadera
  2. Så himla fint, att med hjälp av dina fina bilder och text på det här sättet kunna följa den lilla ugglans väg mot en förhoppningsvis bra framtid.
    Ha en fin fortsättning på veckan! /SA

    SvaraRadera