fredag 18 maj 2012

Inga häckande Berguvar. --------- No nestling Eagle Owl.

Det var endast ett bo av de som jag kollade igår som hade haft besök av någon uv i år, men det blev ingen häckning tyvärr. Så frågan är om Berguvarna minskar i Södermanlands inland eller om det är ngt annat. Nu är det andra året i rad som det inte är någon häckning i mina 5 revir! När jag kom upp så fick jag tips om ett annat ställe där det funnits berguv under flera år, men vägbeskrivningen var lite luddig så jag hittade inte dit. Hade jag haft med min GPS med karta i så hade det varit lättare att hitta, men eftersom jag inte trodde att jag skulle behöva den så var den inte med.
Något positivt i det hela är att jag fick en ny tomtart när jag ringmärkte senast. Det var en trädkrypare som fastnade i nätet och blev art 92 som setts från tomten sedan vi flyttade hit i april förra året.

Art 92. Trädkrypare. ------- Treecreeper.

5 kommentarer:

  1. Söt liten rackare det där.Tack för din upplysning om fågeln ,jag såg en med röda ben i o mörkare igår kväll min man sa att det är väl en rödbena ,jag kommer att sätta ut den så småningom det händer så mycket just nu ,ska ut till stugan o dess fågelliv imorgon ,få se om strandskatan har hittat sin boplats då ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  2. vilken vass näbb han ser ut att ha du...rätt speciell näbb.. hälsn.anna

    SvaraRadera
  3. Trist att uvarna minskar.
    Fin trädkrypare! En av mina favoriter. "Våra" trädkrypare verkar lägga en andra kull i samma bo nu (i glipan bakom uggleholken).

    SvaraRadera
  4. Aj, aj mycket tråkigt med uvarna. Jag är rädd för att det är en trend som finns i flera delar av landet.
    Kul med trädkryparen i alla fall.
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  5. Låter inte så hoopfullt för Berguven, man vill ju höra att det ökar så som för Havsörnarna tex. Så faktiskt en Berguv förra veckan som satt på en oljecistern i Göteborgs hamn. Fick tagit en bild på långt hål men man ser att det är en Berguv. Vi har ju haft ett par som häckat på Ullevi också. Vet inte hur läget är med dom nu för man har ju byggt om arenan en hel del. Ha en go vecka Urban
    /Kenny

    SvaraRadera