måndag 14 maj 2012

Vad har jag nu hittat på då????

GULDVASKNING! -------- GOLD WASHING
Vid något tillfälle så har jag nog nämnt att det skulle vara kul att prova guldvaskning någon gång. Tanken var att åka till Ädelfors några mil inåt landet, där man kan få prova att vaska sitt eget guld. Men igår när jag fyllde år så hade min sambo och  vänner skramlat ihop till ett komplett guldvaskarset åt mig. Givetvis så fick det bli en tur ner till bäcken idag på morgonen för att prova grejorna, men något guld hittade jag inte än så länge. Man fick ett litet rör med i setet som innehöll sand med guld i, så jag provade det istället för att se om jag hade rätt vaskteknik, och se där! där låg de små guldkornen när jag närmade mig slutet av vaskningen. Så tekniken var det tydligen inget fel på, så nu ska man bara hitta någon bra bäck eller å att testa gruset i.
Eftersom vaskningen vid Ädelfors sker i en del av Emån så borde det även kunna finnas guld i ån där den passerar bara någon mil hemifrån. Bara att prova alltså!
Av mina gulliga barn så fick jag en råsaftcentrifug och en ordentlig snickarhammare, så höstens äppelmust är säkrad när äpplena mognar.

 Första omgången grus från bäcken. -------- The first washing.

 När man närmar sig slutet så ligger det endast lite svart sand kvar i ovankant, och det är där guldet ska finnas.

 Tyvärr inget guld i svartsanden denna gång, men att det finns svartsand är ett bra tecken på att det skulle kunna finnas.

I röret med sand så vaskade jag fram 12 äkta guldkorn. ------- Gold fever!!!!!!

5 kommentarer:

  1. Du e otrolig Urban, finns det något du inte provat på? Grattis i efterskott!!!
    Må väl / Kenny

    SvaraRadera
  2. Oj... guldvaskning, det låter kul! Om det verkligen är guld du fann, så Grattis till klimparna! Hoppasde betingar ett högt värde!!
    Ha en bra dag /Bea

    SvaraRadera
  3. Så spännande! Hoppas du hittar några fina guldklimpar :))

    SvaraRadera
  4. Grattis till den nya årsringen man ska ju ta väl vara på dom o det tycks du göra ,kul med vaskningen ,Nette

    SvaraRadera
  5. Grattis till guldklimparna !Verkar vara en spännande sysselsättning:)

    SvaraRadera