måndag 21 maj 2012

Lite blandat.

När jag ringmärkte i helgen så var det en massa fåglar som fastnade i näten (53 st), och bland dessa så fick jag även en Göktyta. Det är en riktigt konstig fågel, den är släkt med hackspettarna, den äter nästan bara myror och när den blir fångad så reser den upp fjädrarna på huvudet och vaggar fram och tillbaka som en orm. Den har fortsatt att hålla till i trädgården där den bråkar med en svartvit flugsnappare om en starholk, så vi får se vem som ger sig.
Igår så började jag med årets ringmärkning av Nattskärror, så om ni är intresserade av det så kan ni kolla min NATTSKÄRREBLOGG där jag kommer att uppdatera när jag varit ute. Nyss kom jag hem från en tur där jag lyckades fånga årets första Nattskärra, och den 80:e totalt sedan jag startade för 2 år sedan.
 I helgen så hördes också den 93:e fågelarten från tomten, och det var en Rosenfink som lät höra sin stämma. Tyvärr så fick jag inte se den trots ivrigt spanande med kikaren

 Göktyta. -------- Wryneck.

 Göktyta. -------- Wryneck.

3 kommentarer:

  1. Fräsiga fåglar - göktytorna. Vi skulle gärna se dem som häckfåglar nånstans i närheten av torpet, men de verkar svårflörtade. I år har jag inte hört någon ännu.

    SvaraRadera
  2. vilken söt men lustig utseende den hade :) fina bilder :)

    SvaraRadera
  3. Den ser verkligen annorlunda ut, kul att du fick tag på så många fåglar :)

    SvaraRadera