måndag 22 oktober 2012

Varierat hemmapyssel.

När vi flyttade hit så fanns det en riktigt stor rishög bakom ladugården med många års ris samlat. Förra året så började vi att elda upp en hel del av riset och de grövre grenarna gick till ved. I helgen så har vi fortsatt att elda ris från högen så nu är det inte så mycket kvar av den. För att elden ska ha mindre chans att sprida sig så eldar vi i en plåttunna, och den har nästan varit rödglödgad de senaste 2 dagarna.




Jag har även hunnit med lite snickeriarbete inne i ladugården, och jag har lyckats att göra min först holk för fladdermöss. Tanken att göra en sådan holk har funnits ett tag, men det har inte blivit av tidigare. På kvällarna så flyger det omkring lite fladdermöss där vi bor, så vi får hoppas att några ska tycka om holken.

 Holk för fladdermöss. ------ Nest for bats.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat med både eldningen och holk tillverkningen.
    Hmm.. jag funderar på en eller två trädkryparholkar, får lov att klura lite på modellen.
    Trevlig kväll /bea

    SvaraRadera
  2. Vi har fladdermöss på vår holme kanske borde vi göra några hus åt dom ,Nette

    SvaraRadera
  3. Såna där holkar har jag sett på ett ställe där jag brukar gå. Har alltid funderat på vad de är till för, är det bara fladdermöss som bor i dem....eller även andra fåglar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! I de här holkarna är det bara fladdermöss som bor. De kryper in i en ca 2 cm bred springa i nederkanten, och upp så de hänger i taket. Den lilla hyllan längst ner är för att man ska kunna se om det bor några i holken, då ligger det som små råttlortar där. //Urban

      Radera