söndag 11 november 2012

Ganska ensam. ---------- Nearly alone.

Idag på morgonen när jag skulle släppa ut hönsen ur hönsgården så fanns det inte en enda höna ute i utegården vad jag kunde se, och inte en enda höna hördes inifrån hönshuset. Jag började befara det värsta när jag gick in i hönshuset, där mina värsta farhågor besannades. Det låg döda hönor överallt där inne, och jag förstod att något rovdjur lyckats att ta sig in där under natten. Plötsligt så hördes en höna kackla lite, och en av våra äldsta hönor kom fram ur ett värprede tillsynes alldeles oskadd, men givetvis skärrad. När jag räknat in alla döda hönor så fattades det 2 st, men eftersom det var ett par dagar sedan vi räknade de så var jag inte säker på att alla hade funnits kvällen innan heller. Givetvis så har vi räknat med att nån höna skulle bli tagen eftersom de går fritt ute, men att nästan hela besättningen skulle gå åt direkt var inget vi ens funderat på. Nu blev det bråttom att försöka få tag på några hönor till så inte vår enda höna skulle behöva gå ensam, vilket inte är bra för höns då de är flockfåglar. Och efter lite rundringande så lyckades vi få tag på några hönor och en tupp, så nu behöver hon inte gå alldeles ensam. När de nya hönorna anlände så dök en av sommarens unghönor upp på gården, så nu fattas det bara en som är helt försvunnen.
Efter lite koll av stängslet kring hönsgården så fick vi se att det var helt intakt, så ingen räv eller grävling hade tagit sig in så marodören var en helt annan. Och det enda som kunde tagit sig in genom stängslet var en mink eller en iller, och det lutar nog mest åt en mink då bäcken går vid vår tomtgräns och jag hittade lite fjädrar åt det hållet. Så nu är hönsen ordentligt instängda i hönshuset och en minkfälla är utplacerad vid hönsgården, och under morgondagen så ska ett finmaskigare nät i hönsgården göra det hela lite säkrare. Så dagen slutade med att vi blev av med 13 hönor och två tuppar under natten, så Fars dag blev inte riktigt det trevliga firande som jag räknat med.

 Den äldsta hönan. ----- The oldest poultry.

På helspänn för minst lilla ljud.

4 kommentarer:

  1. Aj Aj Urban inte så kul hönsen.
    Hoppas det går bättre nu med lite extra skydd och kanske får du napp i fällan.
    Må väl / Kenny

    SvaraRadera
  2. Oj så tråkigt. Mink kan nog göra så. Hoppas du fångar den.

    SvaraRadera
  3. Fy vad hemskt...hoppas det aldrig händer igen.

    SvaraRadera
  4. neej!!!! vad sorgligt:`-( ....min granne lisa har tyvärr oxå varit med om samma tragedi...flera höns och tuppar fick sätta livet till och marodören som vi även här tror är en mink eller iller hade också tagit sig in till kaninerna och tog en av de tre och skadade en som nu är blind...usch,usch,usch...det är så tråkigt när detta händer:-( varm hälsn.anna

    SvaraRadera