söndag 24 mars 2013

Kompensera för jordrotationen. -------- Compensate for Earth's rotation.

Efter en hel del letande i diverse skrymslen och vrår här hemma så hittade jag min gamla hemmagjorda pryl. Jag tillverkade den efter en beskrivning i en fototidning och använde den då jag 1996 fotograferade kometen Hale-Bop som då kunde ses med blotta ögat under rekordlånga 18 månader.
Den är till för att kompensera Jordens rotation när man använder långa slutartider när man ska fotografera stjärnor, planeter och kometer. För om man har för lång slutartid då så kommer de att bli utdragna streck på bilden. Det är lite avancerat att ställa in hela utrustningen innan man kan ta sin bild, men i gengäld så brukar resultatet bli bra. Man ska rikta in gångjärnen som håller ihop träplattorna mot Polstjärnan och låsa allt där, sedan kan man rikta kameran vartsomhelst på himlen och ta sin bild under tiden som man skruvar på plattan under, ett hack var 6:e sekund. Då kommer träplattorna att gå isär och med det kompensera för Jordens rotation så att det ser ut som allt där uppe står stilla.
Jag fick en bra bild på Hale-Bop då det begav sig så jag hoppas att även Panstarr-kometen som syns nu i skyn ska kunna bli bra även den, så nu är det bara lite klart väder som behövs vid 19:30-tiden ikväll så ska jag nog få min bild.

 Utrustningen på plats på stativet. ------Camera equipment on the tripod.

  Utrustningen på plats på stativet. ------Camera equipment on the tripod.

Kometen Hale-Bop år 1996, avfotograferad från diabild.

2 kommentarer:

  1. Wow häftigt;) Kalas bild! Roligt med byggen;)

    SvaraRadera
  2. Spännande. Tack för dina kommentarer, jag kollar direkt. Såg att det var en hökuggla förra veckan i Nävelsjö det är på andra sidan staden.
    Jobbar ju i Växjö så det blir fel håll att hinna dit på vardagen.

    SvaraRadera