söndag 6 juli 2014

Natt på Öland. ---------- Night on Öland.

Natten mellan fredag och lördag tillbringades på södra Öland och det blev en natt som jag kommer att minnas länge. Anledningen till att jag tillbringade en natt där var att vi skulle fånga nattskärror och ringmärka, men som vanligt så är det ju så mycket annat som upplevs också. Efter en blåsig dag så var natten helt vindstilla med mystiska dimmor som drev omkring och att vi sedan lyckades fånga 6 st nattskärror gjorde inte saken sämre.
När jag väntade på att fånga en nattskärra så blev jag sittande vid en väldoftande orkidé som heter Nattviol.

 Natt med dimma. ----------- Night with fog.

 Natt. ------ Night.

  Natt. ------ Night.

 Nattskärra som vilar på biltaket efter märkningen. ------- Nightjar on the car roof.

 Nattviol. -------- Lesser Butterfly-orchid.

Troligen Skogsnattviol med tanke på de långa sporrarna.

1 kommentar:

  1. Vackert! Jag har inte sett mycket fjärilar i år, undrar vad det beror på.
    Varför får inte tranorna ungar? De flesta man ser är utan. har bara sett ett par med en unge.

    M/

    SvaraRadera