onsdag 9 juli 2014

Nattens lysande punkter. -----------Lightspots in the night.

Just nu är det mängder med lysmaskar ute i markerna och jag ser många varje natt som jag är ute. Att försöka fotografera dessa är inga problem då de inte rör sig så mycket, men det är betydligt svårare att få till en bra bild. Använder man blixten så blir det väldigt ljust och det glödande ljuset försvinner, använder man lång slutartid utan blixt så ser man bara det glödande ljuset.  Så man får hitta andra utvägar på problemet. Jag valde ett mellanting och använde lång slutartid och ett snabbt blink med pannlampan under exponeringen. Då kom jag nära den känsla som jag ville ha i bilden, insekten syns lite lagom i mörkret och man ser att dess bakdel alstrar ljus.

Gårdagens nattfjäril visade sig vara ett Munkfly, så jag tackar för svaret.

 Lysmask. ------ Glowworm.

 Lysmask. ------ Glowworm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar