söndag 3 april 2011

Fortsatta inventeringar.

Även idag så har jag inventerat skogsfågel utanför Orrefors. Idag blev det inte lika lång skogspromenad (3,7 km) men i gengäld så fick jag cykla 4,2 km tillbaka till bilen. Det blev ett nytt landskapskryss för mig, då jag fick se en Järpe i skogen. Den arten har jag inte sett tidigare i Småland, så jag får nog ta mig en liten årgångswhisky ikväll. :)
9 orrar kom  flygande över mig men kameran låg i ryggsäcken då så det blev inga bilder tyvärr.
Men många andra fotomotiv har jag hittat och även en del fågel blev det. 88 fåglar av 21 olika arter blev dagens slutsumma.
Nu blir det ett inventeringsupphåll imorn, sedan kör jag tisdag, onsdag igen så området i Orrefors blir klart.- Sedan är det 3 inventeringar till i ett annat område, så är nästan en månadslön intjänad.

 Björnmossa.

 En älg sprang över vägen framför bilen.

Torra träd skulle räknas idag också, men det är inte lätt när det ser ut så här på vissa ställen. 184 fick jag ihop på detta hygge.

 Även idag så ångade isen på sjön.

4 kommentarer:

  1. Grattis till Järpen och SKÅL! :-)

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Järpen brukar sitta utanför vårt hus o vissla har ej set den ännu i år dom brukar sitta i björktoppen o äta.Fina bilder,hoppas wiskyn smakar bra ,Nette

    SvaraRadera
  3. Trevligt med Järpen! Den har jag haft turen att se på nära håll eftersom den har en förmåga att navigera fel och stundom flyger den i vårt fönster, senast i höstas låg den lite medtagen i gräset innan den fortsatte sin färd.
    Även Järpar som det har slutat riktigt illa för!
    Dessutom har jag haft turen att se den intill landsvägen här i vinter ett flertal gånger. Stor vacker fågel.
    Förresten har jag just precis gjort en fågelbok av mina amatör fågelbilder som min far skall få till present på sina jämna år och då har Järpen fått den äran på pärmbilden :)
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  4. Grattis, grattis till Järpen!
    Mvh
    /Ingemar

    SvaraRadera