onsdag 10 augusti 2011

En tur ut på havet.

Strålande solsken och en katt som väckte mig ganska tidigt gjorde att jag bestämde mig för en tur på havet under förmiddagen. 7,5 km ut på öppet hav från min båtplats ligger en ö som heter Furö, och eftersom det inte blåste så mycket så bestämde jag mig för att åka dit. Den ön är ett Öland i miniatyr och man går runt ön i lugn takt på några timmar. Ön har en bofast person och några fritidshus så man behöver inte trängas heller, vilket jag tycker är skönt. Ett plus är att det oftast är gott om fågel också, men då ska det helst vara sämre väder. En gång så räknade jag in mer än 6 000 sträckande sjöfåglar på bara ett par timmar!!!  Idag var dock vädret lite för bra så det blev inga stora summor av fågel denna dag, men 13 olika vadararter lyckades jag få ihop + en tornfalk mm.

 Finnrevets fyr med Blå Jungfrun i bakgrunden.

 Med sikte på Furö ute vid horisonten.

 Mängder med Ladusvalor satt vid bryggan.

 Sträckande Silvertärnor.

 Åskmoln över fastlandet som kom utåt gjorde att även jag fick lite regn på mig.

 På väg hem igen efter en givande förmiddag.

Nya åskmoln tornar upp sig över Oskarshamn, men jag hann iland innan regnet.

1 kommentar:

  1. Sååå vackra bilder men så finns det ju moln o vatten på dom ,det är ju det som gör bilden,vackert ljus också .Ha en fin fortsättning på kvällen,Nette

    SvaraRadera