onsdag 11 januari 2012

Här kommer länken som lovat.

Om ni följer denna länk så kan ni se inslaget om mig och örnen som sändes i Smålandsnytt.
http://svtplay.se/v/2673692/smalandsnytt/11_1_19_15

Det är lite med i introt till programmet och sedan är det efter ca 6.25 min som själva inslaget kommer. Själv tycker jag att de fick till det riktigt bra, så jag känner mig nöjd.

Jag fick en rapport på jobbet av min sambo att örnen nu står på båda fötterna ordentligt där hon ligger i vaggan och även försöker att ta spjärn ordentligt med benen. Det är riktigt positiva besked, så imorgon ska jag testa om hon vill gripa med klorna också om en trädgren eller något. Så mycket snart kan hon säkert sitta själv och kan slippa vaggan.

Havsörn. -------- White tailed eagle.

10 kommentarer:

  1. It is a very good news indeed. Hope she will be able to fly back home soon.

    SvaraRadera
  2. hihi behövde inte titta på länken, precis så visade dom inslaget på tv. så kul att få se på tv när man följer din blogg. blir lite som att den där personen "känner" jag :)

    SvaraRadera
  3. - Hejsan Urban.
    - Skönt att det går åt rätt håll med Havsörnen. Hoppas det fortsätter så !
    Kul att det också blir uppmärksammat för en ännu större publik.
    Jag tipsade mina gamla arbetskamrater på OT när du hade två örnar hemma,
    och lämnade länken till din blogg, där vi kunnat följa rehabiliteringen.
    - Ha det så bra och Lycka till !

    SvaraRadera
  4. Hej Urban!
    Tack för länken, jätte kul att kunna få se er som vi har läst så mycket om. Både du och örnen gjorde er verkligen på film. Underbar rapport som din sambo levererade, vi ser framåt med förhoppning om tillfrisknande.
    Ha en fin torsdag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  5. Kul att se er båda på tv ,matfrisk en du har att göra med,Nette

    SvaraRadera
  6. va kul det var att se er oxå..jag håller med ingemar här ovan:-) det va riktigt kul att få se er båda "in action" :)och man följer din blogg men fick nu även se...aa det var roligt:-) ! å så måste jag säga att jag tycker om dialekten din:) den är härlig. mycket intressant att se er tillsammans,och jag ser att du vet precis vad du gör..du är djurens...hjälte urban:-) att det finns sådana människor som du,det är jag varmt tacksam för. ett djur är ju inte "bara ett djur" det är ett liv...<3 tack för att vi fick "hälsa på" er även på detta sätt:-) varm hälsn.anna

    SvaraRadera
  7. Kul att få se Ulla (och dig) "live"!
    Det känns så skönt att det går framåt med hennes rehab.

    SvaraRadera
  8. Ett jättebra inslag! Så roligt att se örnen live. Hoppas verkligen att hon blir återställd och kan släppas fri :)

    SvaraRadera
  9. Hej Urban, underbart arbete du gör för Ulla, men vad går Ulla för öde till mötes om hon ej blir 100 % återställd? Jag är rädd att jag vet svaret, då det i Sverige bara finns ett alternativ, till skillnad från många andra länders sätt att se på saken, att även ett handikappat djur har rätt att leva, om de ej har ont och lider och kan få en bra livsmiljö. Min övertygelse är att djur vill leva även om det inte är i deras ursprungs miljö, har sett och känt det i min ungdom när praktiserade som volontär på ett viltrehabiliterings center i England. Hoppas och ber att hon får leva och bli frisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Det finns faktiskt mer än ett alternativ i Sverige, även om du tror ngt annat. Är det en fågel som kan användas i avelsprogram så går en sådan fågell till det. (berguv, pilgrimsfalk m.fl.) andra fåglar kan en del djurparker ta emot också. Om örnen som jag har inte klarar att sitta upp själv någon gång så finns det bara ett alternativ tyvärr. Den kanske lever i 20 år till, och så länge kan den absolut inte ligga i vaggan. Redan nu så har fjäderdräkten börjat bli sliten pga nät och remmar då den inte klara av att hålla den i skick. Nu så gör hon små framsteg nästan varje dag, så det ser ändå ljust ut för henne tycker jag. Och jag hoppas liksom du att hon blir helt frisk och får komma tillbaka till friheten. / Urban

      Radera