onsdag 2 mars 2011

Det kom ett paket knäck från SVEASKOG.

För att vara ärlig så är det inte ätbar knäck, utan ett extraknäck som jag ska hjälpa till att utföra i April månad. Jag och några till har blivit projektanställda av SVEASKOG för att inventera 2 st skogsområden här i Småland.
Det vi ska göra är att räkna alla skogsfåglar när vi går längs en förutbestämd sträcka. Man går ca 5 km vid varje inventeringstillfälle och skriver ner alla skogsfåglar som man ser och hör. I det ena området ska vi även räkna större lövträd och döda träd. Inventeringarna ska utföras från kl 06:00 på morgonen och ca 3 timmar framåt, så det blir några gånger man ska ut i skogen.
Jag har tecknat mig för 7 st inventeringstillfällen och räknar med att utföra de när jag jobbar kväll, och är ledig på morgonen/förmiddagen. Det kommer alltså att bli lite dåligt med sömn under denna period, men tänk vad härligt att få uppleva dessa skogsmornar. Samtidigt som jag ägnar mig åt min stora hobby så har jag även betalt för det! det kan inte bli bättre.
Jo! kanske lite bättre. Man skulle göra det på heltid året runt :).
För pengarna som jag tjänar kommer jag nog att köpa ett macroobjektiv som jag har kännt att jag skulle behöva för att utveckla mitt fotograferande mer.
Så! då var April så gott som fulltecknad, eftersom vi ska flytta också någon gång under denna månad.

En del av utrustningen som kommer att behövas.

3 kommentarer:

  1. Bra när man har sysselsättning men lagom är bäst! ;-)
    Kul...bara å fota på när du är ute på uppdrag!
    Och betalt också!! Kalas!

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Trevligt uppdrag och att få betalt för att vara i skogen är ju absolut inga fel.

    SvaraRadera
  3. Härligt Urban!
    Nytta med nöje kan man säga.
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera