tisdag 8 mars 2011

Rådjurets sista timmar.

Idag blev det en tur ut till kolonin igen för att avsluta trädklippningen. När jag klippt ca 1 timme så upptäcker jag ett rådjur som ligger på grannens tomt knappt 20 meter ifrån mig. Den har tydligen legat där hela tiden under tiden jag klippt och fört oväsen.
Jag tar kameran och går sakta runt det och ser då att en del päls är avskavd på den, och när jag går lite närmare så upptäcker den mig och reser sig upp. Då får jag se att det ena hornet är av och hänger på sidan av huvudet och det ena frambenet verkar vara knäckt på flera ställen. Troligen har den blivit påkörd av en bil och sökt sig ned i koloniområdets lugn.
Den hoppar iväg över vår kolonitomt och söker sig upp mot ett tätt syrénbuskage vid vår tomtgräns. Jag följer inte efter utan kontaktar polisen, som sedan kontaktar kommunjägaren. Polisen har inte fått in någon anmälan om ett påkört rådjur och eftersom man är tvungen att anmäla det så rör det sig alltså om en smitare. Hur kan man vara så grym att man kör på ett djur och sedan låter bli att anmäla det??
Jag fortsätter med min trädklippning och när jag är färdig så har jägaren inte dykt upp än, men han borde hitta det för den kan inte ha gått så långt, så förhoppningsvis så är lidandet sluta för det stackars djuret nu.

Här ligger rådjuret bara ca 20 meter ifrån mig.

Vänster framben verkar vara rejält knäckt.

6 kommentarer:

  1. - Det är rent ut sagt för djävligt !!!!

    SvaraRadera
  2. Oj, oj...det var grymt!
    Trevlig fortsättning på dagen /Bea

    SvaraRadera
  3. Oi, dette var ikke bra. Jeg kjører rundt med markeringsbånd i bilen slik at de fra viltnemda vet hvor de skal begynne søket. Det er alltid noen som ikke bryr seg om å si fra. Håper de finner det da.

    SvaraRadera
  4. Aj, aj ingen rolig historia det där. Det är för mig helt ofattbart att man inte kontaktar polis/jakträttsinnehavare när man kör på. Detta bevisar verkligen att man behövde en lag för det, så att folk som inte anmäler kan lagföras när det blir på komna.

    Sorligt, sorligt men mycket bra agerat Urban!
    Ha det!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  5. Stackars rådjur. Hoppas de kom till slut.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Din upptäckt kanske förkortade djurets lidande. Men visst är det sorgligt.

    SvaraRadera