tisdag 29 mars 2011

Tillbaka igen och lite om en eremitkräfta.

Nu är man tillbaka till verkligheten igen, kom hem inatt vid tresnåret och sedan upp och jobba igen vid halv sex. Börjar kännas i kroppen nu så sängen blir nästa hållplats.

Men innan det så tänkte jag visa några bilder från Fuerteventura på en liten eremitkräfta som hittades i en liten saltvattpöl med sina kompisar. Snäckan som kräftan bor i är bara lite drygt en centimeter lång så jag fick ta till min lilla kompaktkamera för att få den på bild. Men det fanns de som var ännu mindre än denna.


 I sådana här vattenpölar fanns det mängder med fisk räkor och eremitkräftor när det var lågvatten.

 När det blir lite lugnt så börjar den lilla kräftan titta fram.

 Sedan så försöker den att vända sitt skal för att vara skyddad från ovan.

När den landat på rätt köl så är det bara att fortsätta med sitt liv som vanligt, tills den vuxit ur sitt skal och måste hitta ett större.

3 kommentarer:

  1. Förutom att det är underbara bilder (som besökare rekommenderas klicka på och se i storformat), känner jag igen mig...
    Dags att lämna ensamheten, kliva ur skalet och möta åren!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på den lilla krabaten ,jättefint ,ha det bra ,Nette

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder...aldrig sett sån förut!

    Undrar om det är bättre väder hos dig för här är vädret inte mycket att hurra för, nån minusgrad, råkallt och mulet...usch!

    Steffe

    SvaraRadera