onsdag 14 september 2011

Svamphelgen som gick och den som kommer.

Om nu någon har missat det så är jag tokig i svamp. Och det inkluderar allt kring svamp, plocka äta, hitta nya ställen, fotografera och lära sig nya sorter. När jag är ute i nya skogar som jag inte känner till så använder jag min GPS för att hitta tillbaka, och det ligger många fina svampställen inlagda i den. Men jag litar inte fullt ut på tekniska prylar så en gammal hederlig kompass finns också med i fickan. Nu undrar säkert någon vad jag gör med all svamp som plockas och förutom att jag tillagar den direkt, så förvälls en hel del och hamnar i frysen. Vi har också köpt en svamptork som går för fullt nu när det är höst. Torkad svamp tar lite plats och håller sig under många år, och den är suverän att smula ner i såser eller använda i gratänger och köttfärssås mm.
Helgen som gick blev riktigt bra ur svampsynpunkt och många små lämnades för att plockas senare, för vi ska upp till Katrineholm även denna helg. Huvudtemat för kommande helg är egentligen kräftfisket som min bror har bjudit in oss till, men vi ska nog hinna med en hel del svampplockning också.





 Ibland är det så vackert att man knappt vill plocka. Kantarellstig!


 Trattkantareller på tillväxt.

 Det fanns otroliga mängder med små Trattkantareller.

Rödgul trumpetsvamp trivs i kärrkanter och ofta i stor mängd.
Skörden bestod av Kantarell, Stolt fjällskivling, Blek taggsvamp, Blomkålssvamp, Björksopp, Trattkantarell, Svart trumpetsvamp och Rödgul trumpetsvamp. Totalt ca 15 liter.

5 kommentarer:

  1. - Tjenare Rundström.
    - Skulle man kunna få lägga att bud på GPS-kordinaterna för kantarellerna....?
    - Lycka till med kräftburarna i Sörmland !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  2. Jisses så mycket svamp du hittar! Visst är de goa att ha - inte minst på vintern.
    Jag vet att trattisar och trumpeter sitter där och väntar på mig i en andra runda, men tyvärr dröjer det ännu ett någon vecka och lite till innan jag hinner dit. Och hinner älgen före mig så är det på lättplockade ställen endast "stubben" kvar av de röd-gula trumpeterna...
    Fint foto från svampskogen har du här ovan ocskå! /SA

    SvaraRadera
  3. Hej Urban!
    Vilken härlig svamp "fångst" det få det verkligen att vattnas i munnen.
    Ha det gött!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Å vilken fin skörd, det är verkligen en rikedom att kunna gå ut och plocka dessa delikatesser! :)

    SvaraRadera
  5. Jag lider av samma (svamp)sjukdom som du, men mår bra :))

    mvh/Hannu

    SvaraRadera