söndag 20 november 2011

Då var det dags!

Idag bedömde jag att det var dags att ta upp båten ur havet, men den står på kärran så det är bara att dra ned den igen om jag skulle vilja ut något mer i år. När den kom upp ur sjön så förstod jag varför jag bara fick ut halv effekt ur motorn nu mot slutet. När jag sjösatte den i våras så kom den upp i ca 21 knop på full gas, och nu på slutet så gick den inte ens upp och planade på full gas. Och det brukar den göra vid ca 11 knop normalt. Hela botten var täckt med alger och havstulpaner, och detta trots att jag använde ¨olaglig¨ bottenfärg till den. Nästa år så får den nog tillbringa mesta tiden på kärran istället, och köras ner när den ska användas. Det blev ett drygt jobb med högtryckstvätten för att få den ren igen, men nu står den på tomten och är ren och fin. Men på marken ser det nästan ut som det har snöat med alla skal från havstulpanerna. Den stora båten kommer däremot få tillbringa lite mer tid i sjön under sommaren, för vår semester kommer att bli en mängd med turer ut på havet med övernattning.

 Prydligt påkopplad på bilen för hemkörning.

Havstulpaner. Så här såg nästan hela botten och motorn ut!!

3 kommentarer:

  1. Hej Urban!
    Inte enkelt det där med påväxt på båtarna, jag trodde ni var lite bättre förskonade från detta hos dig. Här på västkusten så är det ett gigantiskt problem. För mig så har båten stått startklar hela året på kärran men det har inte funnits möjligheter för en resa…. Det kommer ju en säsong nästa år också, då får man hoppas på bättre möjligheter.
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. hehe får hoppas på bättre drag nästa år när du fått bort allt det där;)

    SvaraRadera
  3. Oj såna tror jag inte finns här...vilket jobb att få bort dem...

    SvaraRadera