tisdag 1 november 2011

Skåne.

Hela Skåne låg inbäddad i dimma hela helgen så det blev inte så många bilder tagna. Samtidigt så var jag ju där för Svensk ringmärknings 100-års jubileum, så det var mest att sitta och lyssna på intressanta föredrag. Bokskogarna riktigt brann i fina höstfärger trots dimman, så man skulle ha gjort en avstickare till en sådan om man hunnit. En förmiddag tillbringades nere vid Falsterbo fågelstation, men dimman gjorde att det knappt fanns en enda fågel att titta på. På hemvägen så tog jag en liten omväg över Båstad och passade på att fågelskåda lite nere i hamnen där. Under lite drygt en veckas tid så har det funnits en Vitnackad Svärta där som var mitt huvudmål. Det är en and från Nordamerika som ibland brukar förvirra sig till Sverige, och en bit ut i viken så fick jag tubkikaren på den så det blev en ny art att lägga till listan. Inne i hamnen så skulle det finnas en liten Alkekung, och även den lyckades jag få se. Den har jag sett tidigare i Sverige några gånger så den var inte ny för mig, men det var ändå lika kul att se den. Den finns vanligtvis i otroligt stora kolonier i Arktis, och har bedömts att kanske vara världens individrikaste fågelart. Den fick jag med på bild även om kvaliten inte var den bästa, och den dök och letade föda konstant också så den var mer under än över vattenytan.

 Falsterbo fyr.

 Alkekung.

Fågelliv strax utanför Båstads hamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar