söndag 13 november 2011

Ingen bra dag alls.

Denna dag blev inte så bra som jag hoppats. Nätet som legat i havet under 2 dygn gav endast en liten flundra, så den fick simma tillbaka igen.
Berguven var sämre på morgonen, men kunde fortfarande sitta upprätt. När den senare skulle matas så var den inte alls pigg, men jag fick i den lite vätskeersättning och en köttbit. Men efter en stund så blev den ännu sämre så vi tog ett beslut att köra den till veterinär i Kalmar. Tyvärr så gick den bort under resan dit så den var död vid framkomsten. Då Berguven är Statens vilt så fick djursjukhuset ta hand om den för vidare transport till Stockholm och Naturhistoriska Riksmuseet.
När jag vägde den igår så vägde den bara 1,5 kg, och det är minst ett halvkilo för lite för en berguv, så den var riktigt undernärd. Ofta när det gått så långt så är det för sent att göra något, kroppen har gått ner på sparlåga och börjat att stänga ner vissa funktioner så de kan ofta inte tillgodogöra sig den näring som de får. Och givetvis så är stressmomentet när de tas omhand till nackdel också, även om de kvicknar till lite just då.
Det blev lite trevligare senare på eftermiddagen då mina barn kom för att fira mig på Fars Dag, och de verkade nöjda med middagen som jag bjöd på.

 Träd i dimma.

Daggfyllt spindelnät.

1 kommentar:

  1. Men så tråkigt med berguven....

    Fina bilder iallafall, själv har jag inte lyckats fota ett enda spindelnät...

    SvaraRadera