söndag 4 december 2011

Det blev inte så många arter idag. --------- There were not many species today.

Det började bra med en Stenknäck hemma i trädgården när jag gick ut till bilen på morgonen, men sedan funkade inte mycket av dagens artjakt. Nere i Påskallavik samlas det stora mängder Vigg varje höst/vinter, och det brukar alltid finnas lite andra arter med där. Häromdagen så sågs det 2 st Bläsänder i viggflocken, men de lyste med sin frånvaro idag. Men jag hittade en Alfågel och några Bergänder bland tusentals viggar. På väg tillbaka till bilen så kom det en Ringduva flygande över viken, men Kungsfiskaren som skulle finnas på nästa ställe jag åkte till sågs inte till.

 En del av Viggflocken på över 2000 ex. ------- Tufted Ducks.

 En ny flock på inflygning.

Trångt att landa, så det är bara att fälla ihop vingarna och falla ner med ett plask.

4 kommentarer:

  1. Oj, det var en stor koloni av flyttfåglar. Det är nog bäst att de söker sig ner till varmare breddgrader, för vem vet slår vintern till!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. sååå många fåglar på en gång ,trångt ser det ut att vara ,här har bara golvmoppen o skurtrasan synts idag ,Nette

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig ide att jaga arter nära! Och att sen få dom på pränt så här fint är ju inte heller fel

    SvaraRadera
  4. Jag vill så gärna ha en Stenknäck på bild ..men jag har bara sett en som hastigast och det var genom en bilruta .. så tyvärr har jag inte fotat en sån ..men hoppet finns kvar :)

    SvaraRadera