onsdag 14 december 2011

Livets olika vägval.

Livsträd med en massa olika val.

Tänk på vad en massa olika beslut som man tar i livet påverkar ens framtid!!
Hade jag inte börjat skåda fågel för ca 35 år sedan. Hade jag inte börjat att arbete på det företag som jag än idag arbetar på. Hade inte företaget flyttat sin verksamhet. Hade jag inte blivit tvungen att flytta till Oskarshamn. Hade jag inte köpt ett hus, så hade jag inte suttit här idag med 2 havsörnar och tyckt att livet är toppen. Jag hade ju kanske gjort något annat och haft det bra, men man vet aldrig och kommer aldrig få veta heller, så det är här och nu som gäller.

Nu till fågelrehabiliteringen:
Sparvhöken har gått bort för den hade en kraftig svampinfektion i halsen som gjorde det nästan omöjligt för den att äta. Och så hade den förmodligen  varit utan mat ganska länge , annars ger man sig inte på en stor duva.
Havsörn nr 1. Blir piggare och piggare, den har lyckats rymma ur vaggan flera gånger de senaste dagarna trots att benen inte bär än. Men den ökade rörligheten i ben och klor har avstannat något, så vi får hoppas på det bästa. Vågar snart inte dra åt remmarna mera som jag spänt fast den med.
Havsörn nr 2. Har förmodligen samma skada som den andra, men den har mer rörlighet i ben och klor och hugger efter mig så fort jag hanterar den. Och idag så fick den sin första måltid, och jag behövde inte ens tvinga upp näbben på den. Den högg köttbiten så fort den kom nära näbben!

En ny patient har det också kommit in och det är en vanlig Stads/tamduva som en sparvhök hade gett sig på. (Inte sparvhöken som gick bort.) Den har bara lättare skador så den är nog snart på vingarna igen skulle jag tro. Det är bara det att de brukar bli väldigt tama så den kommer säkert att stanna här på gården. Den får samma vård och tillsyn som örnarna, för här gör vi ingen skillnad på storlek eller sällsynthet och den vill säkert också uppleva några år till.



4 kommentarer:

  1. Underbart .. att få komma in och få läsa.. även om nu sparvhöken gick bort ..men du gjorde det bästa och det är det som räknas :) tusen tack för att det finns folk som dig :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej Urban!
    Det är lätt att bli lite "djup" när man tänker på alla olika val som är gjorda genom livet. Eller hittills i livet skall man nog säga. Det är nog dessa valen som har format oss till dem vi är och jag tror nog vi alla (förhoppningsvis) är ganska så nöjda.
    Vi är otroligt tacksamma för att du har kunskapen och möjligheten till att ta hand om "våra" vänner som du gör. Lite ironiskt för sparvhöken så blev den ersatt med en tamduva... Men ibland så går det ju så.
    Ha en fin kväll!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Mimmi, tur att det finns folk som dig med ett brinnande intresse av att hjälpa våra fåglar. Synd på sparvhöken men nu hoppas vi på att dom andra patienterna klarar sig fint!
    Morgan

    SvaraRadera
  4. va tråkigt med duvhöken men var det bästa pga sjukdomen. hoppas örnarna blir bra snart så dom kan få flyga fritt igen. tycker du gör ett kanon jobb åter igen ;) och är imponerad och blir inspirerad av dig :)

    SvaraRadera