lördag 11 juni 2011

Flygande däggdjur.

Inatt när jag var ute och ringmärkte Nattskärror så fastnade det en fladdermus igen i nätet, vad det är för art har jag ingen aning om. Men det skulle kunna vara en långörad fladdermus, det är en av de 19 olika arter som setts i Sverige. Jag tycker att ¨bats¨ är ganska häftiga djur, och ett av mina projekt är att bygga en fladdermusholk för att spika fast på ladugårdsväggen. Jag har sett fladdermöss på kvällarna som flyger omkring här hemma, så de finns här.
Inatt är det nog dags för en ny helnatt i skogen, och man får se vad man får uppleva denna gång. Natten som gick bjöd ju på fladdermusen och många riktigt häftiga upplevelser med nattskärrorna. Det hade även regnat under eftermiddagen så det doftade ljuvligt i skogen, det är konstigt hur alla dofter förstärks av lite regn och natt.

Trolig Långörad fladdermus

2 kommentarer:

  1. oaoo...det är inte alltid man ser en fladdermus på såå nära håll..oj du:) jag håller verkligen med dig om att det doftar helt ljuvligt när det regnat ute<3 jag brukar stå och bara njuta av dofterna..<3 hälsn.anna

    SvaraRadera
  2. Nog är det en långörad fladddermus.

    SvaraRadera