onsdag 29 juni 2011

Mera fladdermus.

Jag vet inte vad det är med fladdermössen i år? Nu har det fastnat 5 st långörade fladdermös och en utan stora öron i mitt ringmärkarnät i år. Normalt så brukar deras ekolodspejling känna av det finmaskiga  fångstnätet så de kan vika undan i sista stund, men i år fastnar de titt som tätt. Nu har jag ju inget emot fladdermöss, men de kan vara lite svåra att lossa ur nätet ibland så de behöver ju inte fastna var och varannan natt. Annars är det bara nattskärremärkningar just nu, och försöka sova lite på förmiddagarna. Men till helgen så blir det ett uppehåll i ringmärkningarna för lite socialt liv också :) Natten som gick fick jag uppleva att en nattskärra fläktade mitt ansikte ett par gånger innan den flög vidare utan att fastna i nätet, så den upplevelsen gjorde den natten till nått extra. Jag trodde först att den skulle landa på mitt huvud, men den drog bara tätt över så jag fick känna vinddraget från dess vingslag.

Långörad fladdermus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar